Saturday, December 19, 2009

Tahun Baru Hijrah - Permulaan episod baru

Blog Berjalan & Melihat

Ramai yang tertanya-tanya kenapa blog ini dinamakan blog Berjalan & Melihat? Sejak kecil, saya mengidamkan untuk mengelilingi dunia, menjelajahi dunia, berjumpa dan berkenalan dengan orang baru, belajar benda yang baru, dan berkongsi pendapat. Ini mungkin kerana inspirasi daripada melihat gambar ayah,ibu dan kakak-kakak,di merata-rata dunia. London | Berlin | Paris | US | South Africa | China | Australia | Canada | New Zealand. Hasrat untuk melihat dunia ini mungkin dikuatkan lagi apabila saya mengikuti artikel @ journal kembara Dr H.M Tuah didalam majalah Dewan Siswa.

Saya juga seorang peminat sejarah, seni dan budaya. Dan tidak dinafikan, saya menjadi seorang yang obses dengan seni, tamadun dan budaya terutamanya tamadun timur dan tamadun timur tengah. Suatu ketika dahulu, saya tidak pernah ketinggalan membaca tulisan Ann Wan Seng berkenaan kerajaan China dan Lagenda 3 Negara. Saya juga gemar melihat dokumentari mengenai Mesir Purba dan Jordan. Sehinggakan saya berlatih seni beladiri Aikikai Aikido hanya kerana tertarik dengan disiplin dan falsafah disebalik setiap tatacaranya.

Sedar tak sedar, blog ini telahpun mencecah usia dua tahun lebih. Rencana pertama saya ialah pengalaman mengharungi banjir pertama dalam hidup saya di tempat bajir yang paling buruk di dalam 20 tahun ini, iaitu di Pekan, Pahang. Dan diikuti dengan beberapa artikel nasihat dan pandangan peribadi.



Cabaran Masa Kini & Masa Hadapan

Blog peribadi merupakan suatu laman yang dikendalikan oleh seorang individu, dimana setiap rencananya dipenuhi komen, gambar. dan sebagainya. Blog juga berfungsi sebagai diari yang boleh dikongsi samada untuk sesetengah individu atau kumpulan atau kepada seluruh dunia!!! Kuasa blog atau blogger boleh menggegarkan dunia, sehingga dikatakan ianya mampu menumbangkan sebuah parti yang memerintah sesebuah negara!!!

Boleh sering dikaitkan dengan generasi baru atau generasi muda!! Kebiasaannya generasi muda yang mempunyai blog ingin BERKONGSI perasaan, pegangan, pendapat, ekspress diri dan menyatakan sokongan. Apapun tujuannya, apabila sebuah artikel diterbitkan di sebuah blog, ianya ialah untuk DIKONGSI Rujuk Wikipedia untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Blog dan fungsinya.


Masyarat Yang Berkongsi!!


Dunia hari ini menyaksikan, generasi baru semakin ramai yang suka BERKONGSI KURNIAN ILAHI , tanpa niat untuk MENUNJUK & BANGGA DIRI. Pada mereka, kurnian Ilahi harus sama-sama dikongsi, bukannya makan seorang diri. Kumpulan ini tidak DENGKI-MENDENGKI tetapi saling sokong-menyokong sesama mereka, dan terus BERKONGSI. Yang bermanfaat diambil,, yang keruh kita dijauhkan. Tanpa disedari, mereka ini mencipta satu komuniti yang tidak mementingkan NAMA, PANGKAT atau DARJAT, yang penting mereka BERKONGSI dan SENANG HATI kerana tidak DENGKI- MENDENGKI

Malangnya ada yang DENGKI dan IRI HATI. Meraka tidak suka melihat wujudnya komuniti yang suka BERKONGSI yang merentas usia, warna kulit, latar belakang dan sempadan geografi. Mereka tidak kisah walaupun terpaksa MENFITNAH atau MENYEBARKAN FITNAH supaya mereka yang BERKONGSI ini di jatuhkan dan dimatikan. Mudah-mudahan dengan itu HATI MEREKA PUAS dengan DENGKI dan IRI HATI

Wahai manusia yang DENGKI & IRI HATI..
Dengarlah seruan ini

ITTAQULLAH!!
TAKUTLAH KAMU KEPADA ALLAH!!
BERTAUBATLAH SEBELUM TERLAMBAT



Kata-kata untuk DIKONGSI

Maka mereka yang menjadi mangsa iri hati, saya KONGSIKAN kata-kata seorang alim untuk saudara & saudari


Awak sepatutnya bergembira, kerana ada yang dengki
kerana itu bermakna, anda mendapat nikmat, dan mereka tak dapat


Alim tersebut menyambung kata-katanya


Jika tidak mampu membuat pahala
Janganlah pula membuat dosa

Jika tidak mampu menolong orang
Jangan pula menyusahkan orang

Jika tiada apa untuk dikongsi
JANGAN MENGHALANG ORANG LAIN BERKONGSI!!!

Jika anda tidak dapat memberikan manfaat
JANGANLAH PULA MEMBUAT KHIANAT!!


Pada mereka yang kecewa DI KHIANATI oleh SI PENDENGKI, ayuh bangkit dan pedulilkkan si PENDENGKI itu. Lagu di bawah mungkin memberi sedikit ketenangan dan inspirasi untuk anda


Umat Islam harus cemerlang
hari ini lebih baik dari semalam
jangan buang masa,
siapa kata kita tidak boleh
kita punya Allah Maha Kuasa
kita punya kuasa tenaga
doa sebagai senjata
Umat Islam sentiasa boleh :)


Mari kita bangkit, dan jadikan Tahun Baru Hijrah ini PERMULAAN EPISOD BARU

0 comments:

Post a Comment