Tuesday, December 29, 2009

Cerita Terbaru...

Rasanya dah lama tak update cerita..
Maaf kepada pengunjung, tak dapat nak update cerita..



Jabatan Pertahanan Awam

Alhamdulillah, permohonan untuk menjadi sukarelawan Pertahanan Awam diluluskan dan dipanggil untuk latihan asas bertempat di Ulu Yam. Memang teruja nak pergi setelah lama meninggalkan Pertahanan Awam lebih kurang 10 tahun yang lepas. Dulu masa di Al-Amin, Gombak sampai dapat sijil. Tapi sebab pindah sekolah dan ada krisis masa itu, taklah aktif sangat.

Nak jadikan cerita, seminggu ke seminggu latihan itu ditangguhkan. Ada saudara @ sepupu kahwin akhirnya terlepas lah ketiga-tiga tarikh yang ditentukan. Hinggakan tarikh yang terakhir 18 - 21 November tu dah ada, siap-siap ngan beg untuk ekspedisi 3 hari, di Unit Operasi Kuala Lumpur di Jalan Gurney, tapi rupanya salah maklumat, ambilan terakhir ialah jam 3 petang. Dalam telefon diberitahu jam 6 petang. So, melepaslah.


Adalah hikmahnya kenapa tak pergi. Malam tu sebenarnya sepupu angkat nikah. Jadi, sempatlah jadi driver tunjuk arah pada Pakcik dari Jengka, Pahang. Ni kira reunion family lah ni, dapat jumpa pakcik-pakcik dan makcik-makcik. Adalah kebarakahan disitu. Takpe, mudah-mudahan Allah beri ganjaran atas niat yang baik nak masuk Pertahanan Awam ni.. Amiin..



Majlis Ijtima' Perawat Akrine (MIPA)

Oleh kerana terlepas program Pertahanan Awam, maka sms dari dua sahabat, Tn Syaddad96 dan Tn Mazlan, dok tanye.. Gi ke tak ni? Gi ke tak? Heheh. .InsyaAllah.. Perhimpunan itu pada 19 November 2009. Nak jadikan cerita, Ust Abu Mujahid Al-Urduni dari Kota Bharu pun datang, takkan la kita dok area Kg Pandan tak datang kan, hehe..

Nak kata saya perawat akrine taklah.. Tapi ramai kawan2 di AKRINE :) So, nilah masanya nak bersua.. Raya hari tu dah la x berjumpa kan.. Ish ish ish..

Tapi, sebab keletihan semalaman, lepas Subuh tidur balik. Sedar-sedar Abg Mazlan tel.. Azizan, kat ner ni? Dewan Dr Burhanuddin Al-Helmi kat mana? Heheh.. Ala situ -situ. Ahaha. Tengok jam kul 9. Awak kat mana ni.. On the way bro.. Aiyak.. Cepat-cepat bangun , mandi, solat Dhuha terus zus membelah MRR2 terus ke Kuang.

Alhamdulillah, tiba dalam jam 10.15 pagi. Masa tu tengah kudapan. Nampak, wah ramai nye kawan-kawan lama. Sempatlah melayan sebungkus nasi lemak dan secawah teh tarik bersama TIAF , Ust Abu Mujahid, Tn Syaddad dan lain-lain.


Sebahagian pemandangan Kuang. Er.. Ok ok.. Ni sebenarnya gambar pemandangan dari Pusat Rawatan Islam Manara ni.. Tempat Dr Jahid Sidek.


Beshnya di Kuang ini ialah sebab suasanya yang aman damai, pokoknya yang menghijau dan airnya yang dingin serta jauh dari hirukpikuk kesibukan ibukota. First time datang ialah selepas program Seminar Perubatan Islam (SEPIM) 2008 di Masjid Kg Dato Haron. Time tulah first time bersua dengan Dr Jahid Sidek, mantan Prof. Madya Akademi Pengajian Islam U.Melaya. Keesokan harinya terus gi ke Kuang, untuk apa? Ehehe.. Ade ar... rahsia..

Habis slot MIPA tibalah waktu makan tengahari. Nasi Briani , ayam goreng pergh, merancakkan lagi berbual2. Masa tu lah terjumpa dengan blogger-blogger lain-lain seperti Abg Mie, Tn Ummat, PRAIN dan lain-lain. Tapi masa mencemburui, sume ada urusan lain, jadi lepas solat zuhursorang demi sorang beransur termasuklah saya.


Mengemas Bilik

Biasa ar.. Orang bujang part paling malas skali ialah mengemas bilik. So, berminggu-minggu dihabiskan untuk mengemaskan buku-buku. Ada beberapa seksyen sebenarnya, kalau boleh nampak la.. Eheh.. Ada sudut buku2 kejuruteraan, buku2 perubatan, buku2 kitab, kamus2, buku2 motivasi tak lupa jugak komik :P

Gambar Perpustakaan mini dalam bilik saya selepas dikemaskan :P

Yang dibawah ni pulak gambar perpustakaan mini diruang TV. Yang ni tak sempat nak dikemaskan lagi. InsyaAllah nak dikemaskan.. Ruangan ebelah kiri ialah ruangan buku2 akauntan, tatau le valid lagi ke tak (menyemak je buku2 ni :P - jangan marah arr para akauntan terutama kak zai :P) Yang tengah tu, tempat surah Yassin (collection - gi tahlil orang hadiahkan satu, last2 penuh) Yang sebelah kanan tu semua buku2 agama. Tak sangka buku Fiqh Sunnah complete set pn ade..,tp terjemahan le. Ade gak terjemahan sohih bukhari.. Ni dari England masa ayah belajar kat sana, bawak balik. . So, insyaAllah nnti nak kemaskan semua balik.. Ehehe


Ni gambar perpustakaan mini kat depan


Yang ni semua dalam bilik mak. Alhamdulillah berjaya disusun ikut topik. Ehehe.. Sebenarnya sebahagian besar ni koleksi dari bilik saya, tapi dibawa sebuah demi sebuah ke dalam bilik mak, tiba-tiba je ade satu koleksi.. weee.. takpe ar, almari kat bilik tu pun dah tak muat... Tapi, banyak buku Dato' Nik Aziz dalam ni dan risalah-risalah ringkas, tapi tak sangka sangat bagus dan padat. Nanti-nanti le cite pasal risalah tu.

Koleksi dalam bilik mak


Set Berjalan & Melihat :P

Topik ni boleh mengundang fitnah. Ehehe. Tapi ,takpelah, orang kalau nak dengki bila-bila leh fitnah. Sebenarnya dibawah ni, gambar, dalam setiap botol itu ada 7 kolah air masjid kira2 10 liter setiap botol. Kebetulan, ada kawan mintak tolong carikkan air kolah. Alang-alang nak ambil tu, ambiklah banyak2 sekali kan. Barulah berbaloi satu perjalanan.

Air kolah dikatakan boleh dijadikan ubat.. Mengapa? Hehe. Carikla sendiri jawapannya. Seperti biasa, kalau disuruh carik air kolah, mampos susah tul orang nak amik. Nak carik ubat, kenalah usaha sikit kan. hehe

Mengambil air kolah mmglah bukanlah kerja yang susah sangat. Tapi tak semua orang mampu nak buat. Untuk yang dah biasa, boleh ambil kurang dari 2jam lebih. Pengalaman saya, saya akan mulakan dari Masjid Ar-Rahimah kg pandan Luar, ke Masjid Al-Hidayah Kg Pandan dalam, ke Surau Al-Falah , Kg Pandan, Surau Pandan Jaya, Masjid Alam Shah Jalan Cochrane, Masjid Kg Bharu dan akhirnya Masjid Salahuddin Al-Ayubi Taman Melati. Mula jam 2.30 ptang hari jumaat dan sempat solat Asar di masjid Simpang 3 , Gombak. Jarak perjalanan adalah dalam 20km :)

Air kolah dibawah bukan untuk dijual. (Barang wakaf mana boleh dijual, kan?). Dan takde pun bayaran upah (commitment fees). siapa nak, silalah request cepat-cepat. Syaratnya silalah ambil sendiri dan sila pulangkan kembali botol tu.. Susah woo nak carik botol ni, sampai ke Shah Alam baru dapat 7 botol. Terima kasih pada Akademi Maqari Syifa Qurani ( AMSYIQ) kerana mensponsor botol-botol ini.. Eheh.

Apapun motto nya, "Kroni didahulukan, kawan-kawan diutamakan" dan "First Come First Serve" Ehehe..



Air kolah 7 masjid ( 10 liter x 7 bekas)


Kelas Darussyifa

Alhamdulillah, surat official letter pun dah keluar ditandatangani oleh Setiausaha Kehormat Darussyifa, insyaAllah dah confirmkan dengan Ust Aris. Kelas akan bermula minggu kedua bulan January. Ya Allah permudahkan lah hambaMu ini menuntut ilmu sesuai dengan firmanMu " Barangsiapa yang berjihad (bersungguh-sungguh) dijalan Kami, kami akan bukakan jalan-jalan Kami"


Wallahualam

1 comment:

  1. saya nak sebotol!!! hehe nak buat mandi manda ...hikhik perghhh banyaknyer buku..kalah buku 2 almari akak ...waakaka..
    weii..buku akaun jgn le buang jek..xmo bg je kat akak ..bg lagi pandai...hehe jgn lupa ar buku UHD tu...wakakaka :-D

    ReplyDelete