Sunday, February 28, 2010

Update 28/02/2010 - Salam Takziah

Dalam hidup ini, setiap hari ada sahaja bayi yang dilahirkan, dan setiap hari juga ada yang pulang menyambut seruan ilahi.

Semalam, saya dikejutkan dengan berita pemergian isteri kepada Ustaz Mokhtar Kassan Darussyifa, yang telahpun pulang ke rahmatullah. Semasa mendapat berita kematian beliau, saya seakan-akan tidak percaya. Baru saja berjumpa, malah makan malam bersama-sama ustaz dan ustazah pada hari selasa lepas. Mungkin ada hikmahnya, saya tetap bergegas kembali ke rumah ustaz walaupun dah jam 10.30 malam pada malam itu. Itulah kali terakhir saya berborak dengan ustazah.

Ustazah seorang yang sangat periang, tidak lekang dengan senyuman, sentiasa bergurau senda, dan peramah. Ustazah antara tempat saya yang saya cerita masalah dan banyak nasihat yang diterima. Masih terngiang-ngiang lagi di telinga saya, ustazah sebut "Azizan, rajin awak datang. Tiap-tiap minggu ada" sambil senyum. Ustaz & Ustazah jugak couple yang sweets. Kemesraan mereka berdua jelas kelihatan. Banyak yang saya belajar daripada mereka berdua walaupun masih belum berkahwin.

Ustazah juga membantu ustaz didalam rawatan. Rasanya tidak kurang dari berbelas ribu orang beliau bantu tepuk daun nangka, dalam rawatan santau. Dalam seminggu rasanya tidak kurang dari 100 orang yang ditepuk.

Semoga Allah mencucuri rahmat dan limpah kurniaNya serta menempatkan roh ustazah bersama-sama orang soleh yang lain. Al-Fatihah.

Friday, February 26, 2010

Update 27/02/2010

1. Hari ini merupakan hari sambutan Maulidurrasul. Mudah-mudahan Allah memberikanku istiqamah untukku memperbanyakkan lagi amalan-amalan sunnah. Sambutan maulidurrasul kali ini juga banyak menyedarkan diriku betapa jahilnya aku tentang sunnah-sunnah rasulullah dan sirah baginda terutama dalam melalui hidup-hidup seharian. Semoga diriku ini akan lebih banyak mempelajari, menghayati dan mengamalkan sunnahnya dalam berkeluarga, bermuamalah, bermunakahat dan sebagainya.

2. Kebelakangan ini kes masalah rumahtangga makin menjadi-menjadi. Kelmarin sahaja dalam masa sehari itu ada 3 orang bertanya mengenai cerai taklik. Alhamdulillah, pengalaman mengikut orang alim, walaupun diri sendiri masih tak berumahtangga, faham sikit-sikit masalah dan dapat memberikan nasihat yang membina, bukan membinasa.

3. Semalam sempat ke Shah Alam. Tahniah kepada Syeikhul Maqari Ust Othman Hamzah dan isteri kerana mendapat cucu pertama dalam keluarga dan selamat dalam perjalanan ke Jordan. Semoga segala urusan ustaz di Jordan dipermudahkan, dan sempat menimba ilmu-ilmu dari syeikh2 negeri Arab dan segera kembali membimbing sekalian anak murid.

4. Bulan ini banyak terlepas program-program yang menarik. Terima kasih pada abg Abror yang tak henti dan tak jemu mengajak ke program-program walaupun banyak kali mengecewakannya. InsyaAllah bulan 3 dan seterusnya saya akan cuba susun masa.

5. Bulan ini banyak duit ke arah maintenance kereta. Ingatkan hanya nak minyak hitam, oil filter, air filter, spark plug. Sekali terpaksa jugak tukar absorber, bush, dan brake pump. Takpela, walaupun banyak duit terpaksa dilaburkan, tapi kamu telah banyak berjasa. Walaupun umurmu dah melebihi 10 tahun, tapi banyak berjasa. Membawa tok guru berjalan, membantu pesakit, menumpangkan orang ke majlis zikir, membantu mereka yang kereta rosak, eksiden pun ada walaupun orang yang menumpang tu terlupa atau buat-buat lupa yang kamu pernah berjasa padanya.

6. Dan lalalala~~~ Tamat :D
Posted on by [Azizan Ramly] | 2 comments

Selamat Menyambut Maulidurrasul


Selemat menyambut Maulidurrasul kepada semua pengunjung blog ini.
Mudah-mudahan, bersempena Maulidurrasul pada tahun ini,
kita sama-sama dapat meningkatkan penghayatan kita kepada sunnah rasulullah
dan sama-sama bermujahadah dan berlumba-lumba mengamalkan sunnahnya
Posted on by [Azizan Ramly] | 1 comment

Tuesday, February 23, 2010

Update!!!

1. Alhamdulillah, kebelakangan ini nikmat yang Allah beri melimpah ruah.
Satu demi satu berita gembira yang Allah berikan. Walaupun kegembiraan itu sesuatu yang subjektif antara individu tetapi pada saya dah cukup menggembirakan..

2. Target untuk tahun ini, sedikit sebanyak ada yang dah dapat. Ada yang terlepas. Antara yang terlepas untuk jadi Sukarelawan Pertahanan Awam. .Sayangnya terlepas nak dapat peluang belajar ilmu ni.. Tp antara yang dah dapat, sijil kursus Pra Perkahwinan. :P Dengan ini saya telah bersedia untuk dipinang.. haha :P lawak je..

2. Lebih kurang 3 minggu lepas, bertemu dengan Ust Zul, mantan pensyarah Maktab Perguruan Islam. Beliau berumur lebih kurang pertengahan 50an. Di dalam kuliahnya, Ust Zul menyemak bacaan Al-Quran pelajar-pelajar secara. MasyaAllah, walaupun tak sehorror Ust Arwani Sani (guru Al-Quran saya semasa di Al-Amin dahulu) tapi saya masih tetap tak mahu di tasmi' olehnya. Hehe :P

Kenapa ? Ganas... Telinganya sangat peka. Nafas beliau pun panjang. Bayangkan surah Al-Hasyar Lau anzalna , beliau boleh mengekalkan bunyi huruf dan sifat huruf di samping menjaga nafas dan lagu.. Perghh.. Semput nak ikut.. :D


4. Batch saya merupakan batch pertama menggunakan korikulum @ buku baru. Tak banyak 5 buah sahaja.. Tapi alhamdulillah, buku tersebut sangat ringkas, sistematik dan banyak footnote@nota kaki tunjuk rujukan... Sesuai lah untuk dijadikan rujukan...


5. Ust Zul menambah, masa kami dulu, kena hafal 10 bacaan asas. Zaman kamu beruntung, tak banyk 32 bacaan asas JE!!!!!


6. Sekarang ni, perjalanan KL-Melaka agak kerap... Melaka tidaklah asing bagi saya kerana mak sebenarnya berasal dari sana. Sekarang makin kerap gi Melaka, tgk banyak rumah cantik2 dengan suasana santai.. Makanan pun besh2... Dapat tiap2 hujung minggu makan kepala ikan kat restoran Hj Isenin kat Semabuk pun besh gakl.. Hehee.. Agak2 ade potensi ke nak dapat kerja kat Melaka? Hehehe..


7. Nampaknya tahun ni ada potensi nak road tour satu Malaysia lagi.. InsyaAllah Februari Melaka, Pahang.. bulan Mac ke Kelantan, Jun ke Dungun, Terengganu.. Doa nak wat sedikit savings, nak tunaikan umrah pulak..


8. Jobs Hunting telah bermula nak masuk gear 2. Alhamdulillah, adalah satu dua nampak macam nak kena pancing. Mudah-mudahan Allah memberikan hidayah nak tunjuk yang mana yang terbaik.

Wednesday, February 3, 2010

Dua Minggu Berlalu..

Maaf pada pengunjung tidak ada apa yang dapat di kongsikan dalam dua minggu
Macam-macam hal dan peristiwa berlaku
Mudah-mudahan lepas ini Allah permudahkan segala urusanku.


Tidak Sihat

Minggu lepas, nak jadikan cerita,
ramailah yang tidak sihat.
Ada yang datang mintak 'air tawar' dan lain-lain.
Kebelakangan ni, semangat nak membaca kat air tu kurang. hehe..
Bukan pasal apa, sebab sekarang ni rajin menadah air yassin
jadi, kalau ada yang nak air tu, terus kasi je air yassin tu.. hehe

Nak jadikan cerita,
minggu lepas, hari isnin badan mula rasa suam-suam.
Aik, nak demam ke ni?
Ish ish ish.. Kena lawan demam ni..
Maka , semua ilmu didada pun digunakan..
Alhamdulillah, setengah jam lepas tu panas badan pun mula surut

Malam tu ada majlis bacaan yassin
jadi, tengok badan dah ok ni, gagahkan semangat baca
yeah, rupa-rupanya masa baca yassin tu la demam panas tu nak naik balik
perghh... masa tu rasa nak pitam je...
habis majlis sume, mmg rasa gayang.
terpaksalah member tolong drive balik
sampai je dekat pam stesen dekat ngan rumah, dan2 keluar
terus muntah.. Ish ish ish......

Alhamdulillah, demam tak lah lama mana..
Hari Rabu pagi dah boleh jalan pagi-pagi pergi carik nasi lemak
cuma selera makan tu kurang..
Makan apa pun rasa tawar dan pahit.
Jalan sikit pening kepala .. Huhu..
Alhamdulillah, hari Sabtu dah boleh makan Kenny Roagers.. Hehehe


Blog Ini Untuk Semua

Minggu lepas sebelum kena demam
ada seorang 'kenalan' hantar email
awal tulisannya memohon maaf jika email itu tidak dialu-alukan
beliau dapat email saya dari blog ini

Suka untuk saya nyatakan disini
blog ini ialah untuk sesiapa yang berminat untuk membacanya
yang tak minat, janganlah baca.

boleh dikatakan ada beberapa kategori pembaca di blog ini

ada yang saja-saja lalu
ada yang mengikuti untuk tujuan ukhwah
dan mcm2 lagi tujuan yang positif

tapi

ada yang melayari , tujuan nak cari kesalahan
ada yang melayari, untuk sengaja nak cari pasal
ada yang melayari, untuk buat modal menfitnah

Apa pun tujuan anda,
Allah lebih tahu tujuan dan niat anda
dan pada Allah saya berserah

saya sebagai tuan kepada pondok yang kecil ini
saya tidak menghalang sesiapa pun untuk hadir
jika ada sedikit kebaikan didalam blog ini, ambillah
jika ada yang keruh, buanglah ia
saya, dengan hati yang lapang,
mengalu-alukan kehadiran anda
mengalu-alukan komen anda
mengalu-alukan email-email anda
mudah-mudahan itulah sedikit jariah yang ada pada saya.


Wallahualam