Friday, March 12, 2010

Update 12/3/2010

1. Minggu ni kali pertama saya melihat majlis pengislaman seorang lelaki ditangan Al-Fadhil Dato Dr Haron Din. (Biasanya asyik tengok perawat islamkan jin :P)

Lelaki ini kemudiannya diberi nama Mohamad Fahmi oleh Ust Haron Din, kira-kira dengan harapan supaya mudah lelaki ini memahami mengenai Islam. Alhamdulillah!! Allahuakbar!!


2. Minggu ini juga ialah minggu pertama saya bekerja. Alhamdulillah, tempat kerja pun OK, gaji pun OK, medical banefit pun not bad. Kerjanya taklah susah tapi tak juga senang. Alhamdulillah, boleh kata subjek-subjek amik masa final year dulu banyak membantu. Refrigeration & Air-Conditioning, Energy Conversion & Management, Operation Management, Advance Manufacturing. Tak lupa juga pengalaman di Mercedes-Benz Production Plant tu, memang berguna balik semuanya.

3. Kononnya saya akan dihantar untuk ke kursus pendek. Setiap ursus-kursus tersebut menawarkan sekurang-kurangnya 15 credit Continuous Professional Development (CPD) untuk Board of Engineer (BEM). Saya memerlukan 50 credit CPD dan 3 tahun pengalaman kerja sebelum melayakkan diri untuk menjadi Profesional Engineer.

Jeng3x.. Masalah pun timbul. Iaitu saya masih belum lagi mendaftar untuk Graduate Engineer (BEM). Saya perlukan salinan ijazah ataupun skroll, yang saya hanya boleh dapat pada bulan 10 tahun ini.

Cuba call BEM tanya, boleh tak daftar menggunakan surat pengesahan universiti. Minta maaf tuan.. Kami akan bukak file tapi permohonan tuan tidak lengkap, dan akan diproses sebaik sahaja dapat scroll... Waaa!!! Sayang tu... Sebab kursus2 itu harganya ratus-ratus dan ribu-ribu.. Ish ish ish..


4. Di dalam kehidupan yang penuh dengan manusia-manusia yang kebanyakannya mementingkan diri sendiri, berkira, kedekut dan macam-macam, kadang-kadang kita terkejut bila melihat orang ada orang berbuat baik dan jujur Alhamdulillah. Dunia ni masih ada lagi orang-orang yang baik hati dan jujur.

Cerita pertama

Majikan saya meminta saya mengisi satu borang yang memerlukan tandatangan seorang Pesuruhjaya Sumpah. Pengalaman, koman-koman pun dengan Pesuruhjaya Sumpah ni at least RM 5 - RM20.

Pesuruhjaya sumpah : anak ni baru nak kerja ke?
Saya : yer. Berapa yer pakcik?
Pesuruhjaya sumpah : Awak baru nak kerja, tak payahla. Kerja elok-elok ye
Saya : Eh, pakcik.. Jangan macam tu.
Pesuruhjaya Sumpah : Takpe.. Kerja elok2.


Cerita Kedua

Saya dan rakan makan di food court. Kawan hulurkan duit RM 10 tiga keping. Bayar RM 20 je. Kami pun dah berundur dari counter, cashier tu terus kejar kami. Bang,bang.. Ni terlebih RM10 ni.

0 comments:

Post a Comment